In Silicon Valley weten ze wel hoe dat innoveren werkt. In the bay area lopen ze altijd mijlenver voor met nieuwe gadgets en ontwikkeling op technologie gebied. Maar terwijl de auto’s al zonder bestuurders rondrijden in the Valley, blijkt zelfs dat het in deze bruisende omgeving lastig is om de gezondheidszorg te verbeteren. Zo lopen de Californiers tegen dezelfde problemen aan als wij in de Nederlandse zorg: ingewikkelde bekostiging en regelgeving, hoge kosten in het algemeen, lastig bereikbaar en lange wachttijden. Vooral als er dan een keer iets mis gaat in je familie, en je het niet snel goed genoeg geregeld krijgt, kan dit leiden tot frustratie. Dit merkte ook Adrian Aoun, oud medewerker van Google, in San Fransico tijdens een ziekenhuis bezoek.

Met de opvatting dat het eigenlijk al te laat is op het moment dat je in een ambulance naar de SEH gereden wordt, streeft hij met de nieuwe kliniek Forward (https://goforward.com) naar betere begeleiding en monitoring in de thuissituatie. De inzet van wearables en andere consumentenelektronica moeten het in deze tijd mogelijk maken vroeger bij te kunnen sturen in de gezondheid van de mensen. Dit is precies wat Forward doet.

Het monitoren is 1, maar in deze veelal digitale kliniek zijn er meer zaken waar we iets van kunnen leren. Snel online afspraken maken. Een vaste dokter. 24 uur per dag bereikbaar op afstand. Onbeperkt bezoeken brengen aan de kliniek in een abonnementsvorm. En niet te vergeten het gedeelte coaching en advies waarin Forward zijn klanten voorziet om gezond te blijven (voeding, sporten). In mijn ogen is deze aanpak precies de kant die we op zouden moeten met de zorg. Ook de reden van starten met de Digitale dermatoloog 1 jaar geleden, en zeker het doel van de huidige nieuwe opzet van deze site!

Hoe kunnen we de mensen met huidproblemen beter begeleiden, ziekenhuisbezoeken voorkomen, en de ontwikkelde systemen makkelijker op elkaar laten aansluiten?

Met deze gedachten vindt u op dit nieuwe platform een aantal categorieën zoals: “Inspiratie”: hier worden mooie ontwikkelingen in de zorg beschreven, wellicht zit er iets bij om zelf uit te proberen of te ontwikkelen. “Tools”: om direct zelf te gebruiken (als arts, maar ook zeker als patiënt). En ook een service om te communiceren. Deze laatste is ontwikkelt om de mensen met huidproblemen beter met hun (huis)artsen te laten communiceren, maar ook direct de dermatoloog mee te laten kijken waar nodig.

Echter, dit platform zal nooit de impact hebben die het kan hebben zonder waardevolle input van iedere gebruiker! Dus hebt u ideeën, tips of wensen voor de toekomst? Deel ze met ons, dan heeft iedereen er straks wat aan!

Samen krijgen we zo de dermatologie wel Forward!

Over de auteur

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter