Ervaring beschreven door Steve Thijssen van Derma Match

Op school hebben wij Herm leren kennen en hij had gevraagd of wij (Sjors, Ruben en Steve) mee wilden doen aan de Dutch Hacking Health in Maastricht. We hebben ons meteen ingeschreven, aangezien IT en gezondheid een steeds belangrijkere combinatie wordt. Het was erg inspirerend om te zien wie er allemaal aan de hackathon deelnamen. Van doktoren, studenten tot patiënten.

Het was fantastisch dat zelfs een van de organisatoren een patiënt, die met live-verbinding aan de hackathon deelnam, samen met nog een aantal deelnemers een concept bedacht, waarmee vele patiënten geholpen kunnen worden.

Wij hebben ons voornamelijk ingeschreven om een concept te bedenken op het gebied van dermatologie. Huidziektes is een groeiend probleem wat steeds vaker voor komt. Helaas controleert men zich vaak te weinig of weet men vaak niet wat ze moeten doen. Tijdens de Hackathon kwamen we twee bekende geneeskunde studenten tegen, namelijk Frederike Fransen en Etienne Prickaerts. Tijdens het maken van de groepen kwamen we bij elkaar en was ons doel om tijdens de hackathon een concept te bedenken voor dermatologie. Zaterdag om half acht kwam iedereen weer bij elkaar, maar natuurlijk eerst wat koffie en een goed ontbijt om met veel energie en motivatie aan de slag te gaan.

Elk groepje had een eigen ruimte waar je samen aan het concept kon werken. We hebben veel gepraat met elkaar, getekend, mockups en schetsen gemaakt. Op bepaalde momenten hadden we een aantal moeilijke vragen, waar we graag meer informatie over wilden hebben. Gelukkig was Herm er voor ons om deze moeilijke vragen te beantwoorden en te kijken waar vaak problemen voorkomen. Ook Monique Goebbels, Sector Specialist Medische & Vrije Beroepen bij ABN AMRO, heeft ons veel geholpen om tot een concreet concept te komen. Vanuit haar functie biedt zij, zelfstandige medische zorgondernemers, hulp bij het concretiseren van het businessplan.

Vanuit haar bestuursfunctie binnen de Stichting Under Your Skin Foundation, is Monique zeer geïnteresseerd in het vak dermatologie.

Samen hebben we het concept “Derma Match” bedacht. Het concept kan vergeleken worden met Tinder, maar dan voor huidproblemen. Het concept richt zich nu voornamelijk op vrouwen tussen de 12 en 30 jaar. Bij Derma Match maak je een foto van je huidaandoening. Die wordt boven aan het scherm getoond. Vervolgens worden daaronder foto’s getoond van verschillende huidaandoeningen. Als de aandoening op de onderste foto lijkt op jouw aandoening, dan swipe je de foto naar jouw foto die je hebt geplaatst. Klopt de vergelijking niet, dan swipe je de vergelijking van het scherm.

Na een aantal vergelijkingen weet Derma Match wat het probleem is, waarbij je vervolgens extra informatie krijgt van het probleem en je ook meteen een recept krijgt voorgeschreven die je vervolgens kunt bestellen. De kracht van het concept is de eenvoud, aangezien je snel achter jouw probleem kunt komen en extra informatie krijgt. Tijdens de finale op zondag werd het concept beloond met een ticket voor een LIOF investeerderspitch. We zijn erg blij met de prijs, maar het was voornamelijk erg mooi om te zien hoe je samen met doktoren, professionals, studenten, patiënten en natuurlijk het bedrijfsleven tot mooie concepten kunt komen voor de gezondheidssector.

 

Laat een antwoord achter